Samarbete med medQtech skapar kvalitetssystem för medicintekniska företag

Nu kan företag inom medicinteknikbranschen köpa ett kvalitetssystem byggt för att leva upp till de regelverk som omgärdar branschen. Bakom lösningen står AM och medQtech som hjälper små och medelstora bolag inom medicinteknik med kvalitet och regelverk.

Företag inom medicinteknik har hårda krav på sig att leva upp till regelverk och lagtexter. I maj 2020 blir utmaningen ännu större då ett nytt regelverk blir gällande (MDR 207/745) som kräver att alla medicintekniska företag har ett kvalitetssystem (artikel 10). Därför kommer AM Systems samarbete med medQtech lägligt.

Med AM som plattform erbjuder medQtech en struktur och ett innehåll som gör att små och medelstora företag inom den medicintekniska branschen snabbt kan komma igång och jobba aktivt med ett kvalitetssystem som är anpassat för att uppfylla grunderna i MDR  (2017/745).

– Vi har byggt upp ett kvalitetssystem i AM för att ta bort den första puckeln för medicintekniska företag, förklarar Therese Albinsson som är vd på medQtech. Istället för att de ska behöva börja från noll får de en struktur som möter regelverkets krav och som är enkel att jobba med

Therese har drivit medQtech sedan 2016, men har jobbat med kvalitet och regelverk för medicintekniska produkter i snart 20 år. Hon har dessutom en masterutbildning inom kvalitet och ledarskap. Att det blev i just AM hon valde att bygga upp ett grundläggande kvalitetssystem handlar om enkelheten.

– När jag fick se AM System kände jag att det här skulle vara någonting där jag kunde bygga upp min vision av det ultimata kvalitetssystemet för medtech-branschen. Jag har tittat på och jobbat med olika typer av QMS-lösningar för många bolag tidigare men problemet som jag ser det är att systemen ofta är för komplexa för de som ska använda dem. Därför gillade jag AM. Det är enkelt. Det går snabbt att komma igång och som företag kan du  börja jobba i det direkt även om du är ett lite mindre bolag.

För Therese handlar hennes jobb i medicintekniska branschen om att hitta smarta praktiska lösningar. Eftersom regelverk och standarder inom den här branschen är så komplexa är det viktigt för henne att hjälpa kunderna igång med det faktiska arbetet.

– Det svåraste med regelverk och lagtexter är inte alltid att förstå dem, utan att komma till det praktiska. Hur gör man som ett företag för att följa reglerna? I AM har jag nu ett kvalitetsystem som är enkelt att lära sig med många funktioner, men utan att det för den delen blir komplext för användaren.

För AM System innebär samarbetet med medQtech en möjlighet att paketera en lösning för en bransch med specifika och reglerade lagkrav.

– För oss är samarbetet precis i linje med hur vi vill utvecklas, berättar Mats Carpenter som är en av grundarna till AM System. Vår flexibla molntjänst i kombination med medQtechs innehåll är en bra indikation på var AM är på väg för att ännu bättre lyckas möta de många gånger komplexa behov som våra kunder har.