Fotbollsmålvakten som fångar bollar på supporten

Den lugna och teknikintresserade macfantasten Anders Norberg, är AM Systems nya stjärna på supporten. Han drivs av att hjälpa andra genom att lösa problem. Och trivs allra bäst vid stugan i Norsjö.

Anders Norberg

Det var drygt ett år sedan, i mars 2021 som Anders började på AM System. Som Support Director på R&D (utvecklingsavdelningen). Ett år som präglats av pandemi och hemmakontor.

– Det var speciellt att börja ett nytt jobb under en pandemi. Men vi var några som var nya och jag upplevde ändå att det gick ganska bra. Vi skapade lite nya arbetssätt, hade digitala arbetsmöten och körde även lite gemensamma fikaraster och pratstunder online, berättar Anders.

Vill både förstå och använda tekniken

Att jobba inom support handlar om att förstå användarna och sätta sig in i deras frågor. Men också fungera som ett stöd för R&D och komma med inspel på vad kunderna efterfrågar. För att ständigt förbättra AM Systems tjänster.

Användarkonsultation är ingenting nytt för Anders. Han har arbetet 10 år som konsult med supportutveckling och drift till Skellefteås lokala dagstidning Norran och därefter blev det många år som butikschef på mStore, där han fördjupade sitt teknikintresse med fokus på Apples produkter. Dessutom är han en god lyssnare som drivs av att hjälpa andra.

Jag får lyssna in kundernas behov, vända och vrida på lösningar och samtidigt vara med och påverka.

– Jag är fortfarande en macfantast, ett intresse jag delar med fler här på AM. Och jag gillar teknik, vill både nyttja den och förstå den. Så det här med teknisk konsultation har varit genomgående under nästan hela min karriär. Här på AM får jag fortsätta utveckla det. Jag får lyssna in kundernas behov, vända och vrida på lösningar och samtidigt vara med och påverka hur vår molntjänst kan bli ännu bättre, berättar Anders.

Från Norsjö till Skellefteå och AM System

Anders växte upp i Norsjö, åtta mil från Skellefteå. Där gick han grundskola och blev fotbollsmålvakt. Sedan blev det Skellefteå, mediaprogrammet på gymnasiet och därefter systemvetare på universitetet. Målvaktskarriären, den fortsatte i Skellefteå, i Sunnanå SK fram till 30-årsåldern.
– Idag spelar jag gubbfotboll nån kväll i veckan och följer sönernas egna timmar på fotbollsplanen.

Under åren på mStore har Anders haft en affärsrelation till AM System och följt företaget med intresse.

– AM var en av våra kunder. Jag visste att de utvecklade en mjukvara för företag och hade en positiv bild av dem som arbetsgivare. Jag hade även kollat in humorserien Kontorstid, som faktiskt speglar andan som finns här. Mycket humor, jordnära men samtidigt professionell.

Vår serie Kontorstid speglar faktiskt andan som finns här. Mycket humor, jordnära men samtidigt professionell.

På AM System vill Anders fortsätta bidra, både med sitt intresse för teknik, sin vana av system och sättet att lyssna in kundernas behov.

– För mig är kollegorna det absolut viktigaste på jobbet och jag trivs bäst när jag också ser andra utvecklas. Jag upplever att min erfarenhet att lyssna in olika perspektiv och problemställningar passar bra här. Och eftersom jag inte tidigare har jobbat med ledningssystem, hoppas jag också kunna komma med ett utifrån-perspektiv, avslutar Anders.