Varför behöver företag en policy?

Policy. Inte ett ord som får dig att hoppa av glädje, eller hur? Du associerar kanske snarare till något som är tråkigt, svårt och som samlar damm. Varför ska man ha dem egentligen? Det är ju ändå ingen som läser dem. Eller?

Om din policy består av 20 sidor byråkratiskt ludd kommer ingen orka ta sig igenom den. För att någon ska vilja läsa den måste den vara läsvärd. Men hur gör du en policy läsvärd? I den här artilen tittar vi på den så essentiella grunden – policyer finns ju faktiskt av en anledning. Här har vi listat tre bra anledningar till att ha policyer – ytterligare en djupdykning i hur ni kan använda policyer för att skapa positiv PR kan du läsa om i vår artikel ”Hur skriver du en policy som någon vill läsa?”

1. För att undvika pinsamheter

Plötsligt blir ni hackade för att någon hade ”trustno1” som lösenord (det är faktiskt ett av de vanligaste lösenorden). Plötsligt uttalar sig fel person i media, helt felaktigt och till på köpet iklädd mjukisbyxor. Plötsligt kommer det fram att en medarbetare glatt har åkt på en utlandsresa som innehöll mycket mer nöje än nytta. Det finns många potentiellt pinsamma situationer, och det går förstås aldrig att gardera sig mot allt. Men har ni en policy för lösenord, mediakontakter, klädsel, mutor eller representation kan ni undvika åtminstone de här situationerna.

2. För att skapa trygghet

rawpixel

Har du fler än 10 anställda? Då är det lag på att du ska ha en arbetsmiljöpolicy.

Livet är fullt av små och stora orosmoment. Du är nyanställd och funderar över klädkoden (och det är viktig, eftersom andra omedvetet bedömer dig efter dina kläder). Du behöver terminalglasögon och undrar vad som gäller. Du har fått ett obehagligt mejl. Du har haft alldeles för mycket att göra det senaste halvåret. Du har blivit kontaktad av media. Vad gör du? Svaren finns i policyerna. Där har du din trygghet.

3. För att uppfylla lagar och andra regleringar

Vissa policyer är det lag på att man måste ha. Till exempel ska alla företag som har tio eller fler anställda ha en arbetsmiljöpolicy. Ibland kan det också vara inskrivet i kollektivavtalet att ni måste ha en viss policy. Sedan kan policyer också fungera tvärtom, som ett hjälpmedel för att uppfylla lagar. Till exempel kan ni passa på att hänvisa till och förklara lagarna som gäller för semester – en fin service för alla medarbetare.

Okej, policyer är bra – men hur gör du? Vad är en bra policy? Här går vi igenom hur du skriver ett policydokument medarbetarna vill läsa.